Open Monumentendag 2024

Adriaen Janszkerk opent haar deuren op Open Monumentendag 14 september 2024

Op zaterdag 14 september van 10:00 tot 16:00 uur zal de Adriaen Janszkerk tijdens Open Monumentendag Rotterdam haar deuren openen. U bent van harte welkom.

De prachtige Adriaen Janszkerk bestaat 575 jaar, dit is het oudste monument van IJsselmonde en één van de oudste monumenten/kerken van Rotterdam. Daarnaast is de kerk 100 jaar geleden uitgebreid en grootscheeps gerestaureerd. Deze jubilea zijn op 8 juni uitgebreid gevierd met diverse activiteiten. Mocht u dit gemist hebben of de kerk nogmaals een bezoek willen brengen, grijp dan de kans om op 14 september de kerk te bezoeken.

Er zijn begeleide rondleidingen en u kunt op bepaalde tijden genieten van het orgelspel (monumentaal orgel) en andere muziek. Daarnaast is er een schitterende foto-expositie verzorgt door Insula Mundi en het Streekarchief IJsselmonde.

Deze expositie heeft de volgende onderwerpen:
- de (vroegste) geschiedenis van de kerk, de restauratie en uitbreiding in 1923/1924;
- de periode daarop volgend, oorlog ’40-45, de tweede restauratie 1973-2003;
- de omgeving van de kerk, het dorp IJsselmonde vanaf ca.1890 – heden;
- de begraafplaats, het IJsselmondsehoofd, de Maas met veerpont;
- het sociale leven in IJsselmonde, kerken, scholen, verenigingen.

.In samenwerking met Open Monumentdag Rotterdam 2024